איך כותבים תוכנית עסקית?

כתיבת תוכנית עסקית

אחד השלבים החשובים ביותר כמעט בכל עסק, זה השלב בו צריכים לכתוב תוכנית עסקית. הרבה פעמים צריך לכתוב את התוכנית בתחילת התהליך, כשהעסק עומד לצאת לדרך, ולא פעם צריך לכתוב את התוכנית בשלבים מתקדמים יותר.

כתיבת תוכנית עסקית נועדה לכמה מטרות. בראש ובראשונה, בשביל להגדיר, לאפיין ולקבוע את המטרות של העסק, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. אנחנו לא יכולים להיכנס לתחום מסוים, מבלי לדעת מה אנחנו מתכוונים לעשות, מה אנחנו מצפים, מה אנחנו רוצים.

שנית, תוכנית עסקית מיועדת הרבה פעמים לצורך גיוס כספים. בין אם אנחנו מתכוונים לגייס משקיעים, להכניס שותפים, לקבל הלוואות ועוד. בכל אחד מהמקרים אנחנו נידרש כך או אחרת, להציג תוכנית עסקית שתסביר מה בעצם אנחנו רוצים, מה בעצם המטרות שלנו.

כיצד כותבים תוכנית עסקית בפועל? מן הסתם, התוכנית צריכה להיות כתובה בצורה ברורה, רהוטה, מבוססת על עובדות ונתונים, אמינה, היא צריכה לספק את המידע הרלוונטי ביותר, מידע שאפשר לבדוק אותו וניתן לבסס אותו.

הרעיון שעומד בבסיס הכתיבה הוא להציג את העסק, ולהציג את התוכניות שלו לעתיד. זה אומר כמה דברים. בתחילה עלינו להסביר מה בדיוק העסק שלנו עושה, מה הוא עשה עד היום, מי הלקוחות, מי העובדים, מה אנחנו מייצרים, מה אנחנו משווקים. אנחנו צריכים להציג נתונים מספריים על המחזורים שלנו, הכנסות, הוצאות, נכסים וכדומה.

לאחר מכן אנחנו נכנסים לשלב בו אנחנו מתארים מה אנחנו רוצים להשיג, מה התוכניות שלנו, כיצד אנחנו מתכוונים להשיג אותן, אילו משאבים אנחנו מתכוונים להשקיע ועוד. מי שיקרא את התוכנית צריך לדעת לשם מה כתבנו אותה ומה המטרות שלנו.

חשוב להדגיש שתי נקודות בהקשר זה. ראשית, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לענות על שאלות לגבי התוכנית, שלא נדבר על זה שאנחנו צריכים להיות מסוגלים להציג אותה בפני הקהל שלנו. שנית, רצוי שנשמור לעצמנו מרחב מסוים של גמישות, כך אם נצטרך להתפשר או נצטרך לוותר בשביל לקבל משהו, אז נוכל לעשות את זה מבלי לפגוע ברעיון העיקרי של התוכנית ובמטרות שלנו.

אולי יעניין אתכם גם: דרושים כותבי תכנים